پـشـتـیـبانی تلفنی

81 16 072 0991

تاثیر تنبیه در کودکی بر بزرگسالی

19,000 تومان

سمینار تاثیر تنبیه در کودکی بر بزرگسالی – رشته روانشناسی

بحشی از مطالب سمینار

 

1-1 مقدمه

كودكان امانت هاي پروردگار تعالي هستند كه در اختيار والدين گذاشته شده اند، لذا بر پدران و مادران لازم است كه كودك خود را با كردار ناپسند عادت نداده و در پرورش جسمي، اخلاقي، روحي و معنوي آنها تلاش جدي داشته باشند. كودك با رفتار پسنديده و تربيت صحيح اوليا و مربيان مي تواند انساني با فضيلت شود و در غير اين صورت فردي نامطئمن و فاسد بار مي آيد. با توجه به آنكه سعادت و شقاوت هر كس به كيفيت پرورش و تربيت او در كودكي بستگي دارد با محبت و حسن رفتار، مي توان افرادي خير انديش، شريف و فعال به جامعه بشريت تحويل داد. بنابراين نحوه تاديب كودك بسيار مهم بوده و تنبيه بدني وي مي تواند صدمات جبران ناپذيري بر خرد كودك و جامعه وارد آورد.

لذا ضروري است كه تنبيه بدني به عنوان يكي از روش هاي معمول تاديب كودكان مورد بررسي قرار گرفته و عوامل و ريشه هاي آن شناخته شود. بدين منظور در اين نوشتار ابتدا مفهوم تنبيه بدني را تبيين نموده، به بررسي عوامل تنبيه در خانواده پرداخته مي پردازيم و از آن جا كه باورهاي نادرست ديني نقش مهمي در استفاده و رواج تنبيه بدني داشته اند، تمركز اصلي بحث بر اين عامل مي باشد. سپس عوارض مخرب تنبيه بدني را مطرح و در نهايت راهكارهايي براي مقابله با اين پديده ضد اجتماعي ارائه مي گردد.

1-2 بیان مسئله

يكي از مسائل مهم و هميشه مطرح در خانواده ها، تنبيه و تنبيه بدني است. تنبيه و تشويق، دو بازوي تعيين كنندهه روش هاي فرزند پرورياند كه اگر چه هيچ كدام في نفسه خوب يا بد نيستند، اما مناقشه و  حساسيت بر سر تنبيه بدني است. به هر حال اين مسئله نيز مثل ساير مسائل پرورش فرزند قابل تأمل و بررسي است.

پر واضح است كه تنبيه بدني، در صورت استفاده افراطي و حساب نشده آخرين و بياثرترين نوع آگاهي دادن است كه قطعاً آثار زيان بخش جسمي و رواني زيادي بر آن مترتب است(افشاري،1382) عليرغم افزايش آگاهي از خطرات تنبيه جسمي، استفاده از آن به طور شايع به عنوان يك روش پذيرفته شده و در بعضي موارد ضروري براي تربيت كودك ادامه دارد..

2-2 تنبیه بدنی 

براي آشنايي با مفهوم تنبيه بدني آنچه ضروري به نظر مي رسد آشنايي با مفهوم تنبيه است   لذا ابتدا اين كلمه را به لحاظ لغت و اصطلاح بررسي نموده و سپس به تبيين مفهوم تنبيه بدني مبادرت مي گردد. تنبيه در لغت، مصدر متعدي است از واژگان عربي به معناي بيدار كردن و هوشيار ساختن. (معين، بي تا : 1/ ماده تنبيه)همچنين براي تنبيه در فرهنگ هاي لغت معاني گوناگوني از قبيل آگاه نمودن، بيدار كردن، واقف كردن ،تاديب و كيفر، جزا و مجازات ذكر گرديده است. (بدرطالعي، 1379) در اصطلاح تربيت و به ويژه از ديد روان شناسان تعاريف مختلفي براي تنبيه ارائه گرديده كه از نظر محتوا، قرين همديگرند. به عنوان نمونه يكي از اين تعاريف بيان مي دارد كه تنبيه: ارائه يك محرك آزار دهنده از سوي تنبيه كننده براي كاهش و يا قطع انجام رفتاري نامطلوب مي باشد(آگاروال،2007) در واقع طبق اين تعريف مي توان تنبيه را به دو نوع مادي و رواني تقسيم نمود. هر چند گفته شده تنبيه مادي هم خود به دو قسم است كه يكي شامل ناديده گرفتن خواسته هاي كودك است و ديگري تنبيه بدني مي باشد( افشاري،1385)…

3-2 عوامل و ريشه هاي تنبيه بدني كودك در خانواده 

تنبيه بدني در تمام جوامع رخ داده است. مجموعه عواملي مانند قوانين مدرن و بومي، آداب و رسوم، باورهاي فرهنگي و مذهبي و اوضاع اقتصادي و اجتماعي نقش عمده اي در استفاده و رواج تنبيه بدني داشته اند، كه مهمترين آن ها را بررسي مي گردد …

 

فهرست مطالب

فصل اول.. 5

1-1 مقدمه. 6

1-2 بیان مسئله. 6

3-1  اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8

4-1 اهداف تحقیق.. 9

1-5 فرضیه های تحقیق.. 9

1-6 سوالات تحقیق.. 10

1-7 تعریف مفهومی متغییرها 10

1-7-1 تنبيه. 10

2-7-1 تنبيه بدني يا كتك زدن.. 10

فصل دوم.. 11

1-2 مقدمه. 12

2-2 تنبیه بدنی.. 12

3-2 عوامل و ريشه هاي تنبيه بدني كودك در خانواده. 13

1-3-2 فرهنگ… 14

2-3-2 وضعیت اجتماعی – اقتصادی پایین.. 14

3-3-2 ضعف  قوانین حمایتی.. 15

4-2 عوارض نامطلوب تنبیه بر کودکان.. 16

5-2 تعریف پرخاشگری.. 17

6-2 عوامل پرخاشگری.. 20

2-6-1 عوامل زیست شناختی.. 20

2-6-2 علل جنسیتی.. 20

2-6-3 علل شخصيتی.. 21

2-6-4 علل خانوادگی.. 22

2-6-5 علل محیطی (اجتماعي–فرهنگی) 23

2-7 الگو های رفتار پرخاشگرانه. 26

8-2 پیشینه تحقیق.. 27

فصل سوم.. 31

1-3 روش پژوهش…. 32

3-2 جامعه آماری.. 32

3-3 نمونه گیری.. 32

3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات.. 32

فصل چهارم.. 34

مقدمه. 35

یاغته های توصیفی.. 35

یافته های استنباطی.. 36

جدول شماره1 -فراوانی واحدهاي مورد پژوهش برحسب شدت پرخاشگري عملی درگروه هاي مورد مطالعه. 36

جدول شماره 2 -فراوانی واحدهاي مورد پژوهش برحسب شدت پرخاشگري کلامی درگروه هاي مورد مطالعه. 36

جدول شماره3 -فراوانی واحدهاي مورد پژوهش برحسب شدت گوشه گیري درگروه هاي مورد مطالعه. 37

فصل پنجم.. 38

مقدمه. 39

بحث و نتیجه گیري.. 39

منابع.. 43

 

 سمینار تاثیر تنبیه در کودکی بر بزرگسالی رشته روانشناسی در 45 صفحه بصورت فصل بندی شده(5 فصل) توضیح داده شده است. بخش های مهم در این سمینار شامل بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف، سوالات و فرضیه های تحقیق، تعریف مفهومی متغییرها، پیشینه تحقیق، روش تحقیق و .. می باشد. منابع معتبر نیز ذکر شده است، با خرید این سمینار، زمان و تجربه ماهان داک را داشته باشید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تاثیر تنبیه در کودکی بر بزرگسالی”
سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

مكان گيرنده

تاثیر تنبیه در کودکی بر بزرگسالی

19,000 تومان
خانه
0 مورد سبد خرید
حساب من